Uppgift 6 - Ljus

Medljus utan blixt
Ljuset är riktat rakt på motivet och skapar därför en ganska platt bild utan några former.

Medljus med blixt
Här har vi två ljuskällor, så kallat blandljus, både solen och blixten, i detta fall tyckte jag att blixten var till hjälp, ansiktet blev inte för ljust vilket det lätt kan bli när man använder blixt, här tycker jag snarare att ansiktet mattas ut när solens ljus får reflekteras av blixten. Det skapar en fin och jämn balans, ansiktet ser inte lika blankt och oranget som med bilden utan blixt.

Sidoljus utan blixt
Sidoljus innebär att ljuset träffar motivets ena sida, det faller alltså från sidan. Detta skapar skuggor på motivet och kan skapa en ganska intressant bild. Motivet får en mörk och en ljus sida, det är en kontrast.

Sidoljus med blixt
Med blixt suddas denna kontrast ut en aning, bilden har forfarande en skugga men den är inte lika stark längre. Denna skugga tas upp av blixten och ljusar upp den.

Motljus utan blixt
Motljus innebär att ljuset riktas på motivet bakifrån. Detta gör att motivets konturer ljusas upp av solens ljus, men eftersom ljuset inte når motivets framsida blir motivet skuggat. Detta kan ge en lite harmonisk, mysig känsla när ljuset skapar en fin bakgrund. Samtidigt tycker jag att det kan ge en liten mystisk känsla, motivet blir skuggat och därför mörkt, ljuset pekar ut motivet, vi undrar vad motivet berättar för något!

Motljus med blixt
Här får motivet behålla den uppljusade konturen av solens ljus bakom, men samtidigt blir motivets framsida ljus med hjälp av blixtens ljus. För mig känns det dubbelt, det blir för mycket med ljus både bakifrån och framifrån. Men det kan ju användas om man vill uttrycka en speciell känsla. Motivet får ju verkligen stå i centrum då ljuset pekar mot det, både bakifrån och framifrån.
I denna uppgift har vi fått jobba med att fotografera bilder i medljus, sidoljus och motljus, både med och utan blixt. Jag planerade inte uppgiften så mycket utan jag gick ut med Josefine och började fota bara, vi fotade varandra då vi skulle ha porträttbilder. Jag tänkte att denna uppgift handlar inte så mycket om konstnärligt skapande utan mest om att testa på att fota i olika typer av ljus.
Det stora problemet i detta arbete var att bilderna jag fotade med Josefine försvann, eller jag kunde inte hitta dem, de var försvunna från den mapp jag lade in dem i, så jag fick fota om bilderna hemma. Men lektionen veckan därpå hittades bilderna igen men då hade jag ju redan fotat om de, det tog tid helt enkelt då jag inte kunde börja utvärdera bilderna när jag trodde att bilderna var borta, då jag inte hade några bilder.
När jag väl har varit ute och fotat har det gått bra, jag testade mig fram med olika inställningar för att få en bra exponerad bild. Det var lite klurigare att fota med blixt, bilden blev lätt för ljus, men då fick jag ändra slutartiden till en kortare.
Till de bilder fotograferade utan blixt har jag använt mig av slutartiden 1/160, samt bländare F8, när jag fotograferade med blixt ändrade jag slutartiden till en kortare för att de blev för ljusa annars, då använde jag mig istället av slutartiden 1/250 samt bländare F8.
Jag vet inte direkt om jag är nöjd med bilderna. Jag hade ju som sagt inte någon plan för bilderna och hade inte planerat att de skulle berätta något speciellt. Men jag tycker att en bild alltid kan berätta något och det är klart att bilderna inte är uttryckslösa. Jag är ändå nöjd med att jag har lyckats ta bra bilder som visar skillnad mellan dessa olika ljus. Jag har absolut lärt mig någonting utav det, exempelvis att en bild i medljus fotad med blixt kan skapa en balans för ljuset i bilden, motivet får ett fint blandljus riktat mot sig. Om man fotar något i sidoljus och tycker att det blir en för stark skugga kan man lätt lösa det genom att fota med blixt också.
Kommentarer