Uppgift 11 - Bildserie

 
I denna uppgift har vi fått skapa en egen bildserie. Jag har valt temat känslor, varje bild beskriver en känsla. 
 
Jag tänkte väldigt länge på vilket tema jag ville ha i min bildserie men kom till slut fram till att jag ville jobba med känslor, ett relativt enkelt tema att utgå ifrån men som man kan vara väldigt kreativ kring, det går att fotografera på många olika sätt. Jag valde att ha mig själv som modell så att jag kunde kontrollera mer och bestämma så det blev som jag önskade. Det kan vara enklare än att be någon annan att göra som man vill, man känner sig oftast lite begränsad då tycker jag. 
 
Jag har tagit väldigt många bilder, jag planerade inte från början precis vilka känslor jag ville ha med utan var ganska fri när jag fotade. Jag visste att jag ville ha en rad olika känslor, och då också oilka typer av bilder, det skulle vara varierande: både mörkare och ljusare, gladare och mer ledsamt. 
 
Jag har använt mig av stativ och självutlösare för att kunna ta bilderna själv, på mig själv. 
 
När jag hade fotograferat klart och kände mig nöjd satte jag igång med redigering där jag har jobbat mest med intensitet/kontrast, nyans/mättnad och kurvor. I de mörkare bilderna har jag jobbat ganska extremt, dragit ner mättnaden mycket och ökat kontrast. Jag gjorde detta för jag ville ha bilder som sticker ut lite och som inte ser så "vanliga" ut, de ska locka till sig åskådaren och förmedla något. Jag ville ha några starka bilder. I de ljusare bilderna har jag inte jobbat lika extremt men ändå ändrat intensitet/kontrast, mättnad o.s.v. för att få en lite mer dramatisk bild, för att göra den mer tilltalande.
 
Det var ganska svårt att välja ut ett fåtal bilder, men jag utgick från att jag ville ha olika känslor och valde därför olika bilder som inte var lika varandra. Det ska vara en bildserie med varierat innehåll, där varje bild väcker intresse men att det samtidigt finns en röd tråd. 
 
Det har varit väldigt roligt och jag har lärt mig en hel del genom att jag egentligen bara har testat mig fram tills att jag blev nöjd. Jag har experimenterat mycket med ljus, varierat ljusets riktning och även ljusstyrka, vissa bilder är mörka och vissa är ljusa, vissa bilder har ljuset riktat rakt framifrån (medljus) och vissa från sidan (sidoljus). Jag lekte lite med min mobilkameras ljus också för att få ytterligare ett annorlunda resultat. I två av mina bilder som jag har med i bildserien har jag placerat mobilen under mig respektive framför och inte använt något annat ljus. Det skapar en väldigt häftig och annorlunda effekt.
 
Jag är nöjd med min bildserie, jag tycker och tror/hoppas att även andra tycker att den väcker intresse. Jag tycker jag lyckades med att skapa en varierad bildserie, som var min tanke från början. Jag är nöjd med bilderna vilket beror på att jag tog väldigt många så att jag hade mycket att välja på. Jag fotade två omgångar då jag tyckte att det fattades bilder efter första gången. Jag har redigerat många bilder och velat mellan för att till slut komma fram till de bästa. Jag har ändrat mig och redigerat om vissa bilder.
 
Utförligare reflektion av två bilder: 
Denna bild ska förmedla känslan rädsla. Det är en mörk bild då känslan rädsla för mig är mörk, det är en negativ känsla. Jag ville att bilden skulle förmedla en känsla av obehag, då även det är en del av rädsla. Personen på bilden (jag) tittar bortåt, den vill bort från detta. Rädsla är en känsla man inte vill känna, om det inte är i roande syfte, så som att titta på skräckfilm eller gå på spökvandring.
 
Jag har valt att placera ljuset under mig för på något sätt är personen som känner rädsla ofrivilligt utblottad, den har inte valt detta. Den kan inte försvinna i mörket utan rädslan lyser på en i alla fall. Att det skapar skuggor i ansiktet och att ögonfransarna blir långa ger ett litet intryck av skräck. Vi kan även uppleva känslan när vi kollar på bilden.
 
Personen på bilden ler heller inte, man ser tydligt och klart att den inte är glad, bilden vill i allafall inte ge det intrycket. 
 
Denna bild ska i stället förmedla känslan ledsen. Det är en svartvit bild som förstärker den känslan, den är inte varm och glad utan grå och sorgsen. Jag har även jobbat med kontraster och skuggor för att göra den ännu mer intensiv. Jag ville att bilden skulle vara väldigt kraftfull och slående. Det ska vara en bild åskådaren stannar upp lite och tittar noggrannare på och själv också får känslan av ledsamhet.   
 
Personen på bilden tittar nedåt och bort, den är ledsen. Håret är rufsigt, hon bryr sig inte om sitt utseende. Det kan även kännas rörigt att vara ledsen, man vet inte riktigt vad man ska göra. 
 
Det finns en tydlig känsla i båda bilderna som de fokuserar på, det är just känslan jag vill förmedla och det jag endast har fokuserat på. 
 
I båda dessa bilder vill jag ge förutsättningen för åskådaren att själv associera, att kunna koppla känslan med egna erfarenheter och kanske ger känslan i min bild även andra känslor. Man kan bygga vidare på många olika sätt beroende på vem man är som tittar.
  
 
  
 

Uppgift 10 - Fota analogt

I denna uppgift har vi fått fotografera med en analog kamera. Mest bara för att få testa på, att lära sig om hur den analoga processen går till. För vi har även framkallat och kopierat bilderna. 
 
Jag tog totalt 12 bilder då en fotorulle endast har utrymme för 36 bilder och Johanna och Kristoffer också skulle få fota. Det är begränsat och man vet inte hur bilderna blir så man får chansa på en bra inställning. Eftersom jag inte kunde se resultatet på bilderna direkt som man kan göra i en digital kamera valde jag att fota samma motiv med 2 eller 3 olika inställningar för att förhoppningvis i alla fall få en bra bild. 
 
På något sätt så blandades tyvärr våra bilder ihop med en annan grupps bilder så våra bilder framkallades till negativ av en annan grupp. Så vi fick aldrig göra den delen av processen. Men jag fick i alla fall kopiera bilderna, alltså att få en positiv pappersbild och det var väldigt roligt. Först fick jag kopiera en kontaktkarta så att jag lättare skulle kunna se vilka bilder som hade blivit bra, som jag ville välja att kopiera. Vid kopieringen av både själva bilderna och kontaktkartan gick det till såhär: jag stoppade in filmen i negativhållaren i förstoringsapparaten och reglerade skärpan (när jag kopierade kontaktkartan lade jag alla filmremsor på ett fotopapper i stället). Då kunde jag se hur bilden verkligen såg ut. Sedan lade jag ett fotopapper i avmaskningsramen och såg till att den låg rätt. Bländare var redan inställt när jag kom till maskinen. Jag ställde in tiden på tiduret, den fungerar alltså som kamerans slutare. Jag kopierade samma bild flera gånger men med olika tider, jag använde mig av 3 sekunder på de flesta bilder, men även 5 sekunder och 12 sekunder.
 
Det exponerade pappret placerade jag sedan i de olika baden; framkallningsvätska, isättikeblandning, fixeringsvätska, vatten samt fixförstörare. När allt detta var klart var det slutligen dags att torka bilderna, detta gjorde jag i en press.
 
Jag är nöjd med några av bilderna, de flesta blev faktiskt bra exponerade. Jag tycker inte att det är ett problem med bilder som blev lite för mörka, som det ser ut på kontaktkartan, för när jag använde mig av slutartiden 3 sekunder vid kopieringen blev bilderna ändå relativt ljusa.  
  
Att fota analogt och kopiera har varit roligt, jag har aldrig gjort det förut så allt jag har gjort har varit nytt för mig. Det var synd att jag inte fick göra hela processen, inte framkalla, men det var i alla fall lärorikt att göra delar utav det. Jag hoppas jag får tillfälle att göra detta igen och då genomföra hela processen.  
 
 

Uppgift 9 - Porträtt

Den redigerade bilden och originalet.
 
I detta arbete har vi fått jobba med att fotografera porträtt, både ett vanligt porträtt med normal ljussättning och där vi har lekt med ljuset. 
I den första bilden fanns två stora sidolampor som var riktade mot Linnéa, en mindre lampa uppifrån riktad rakt ned mot Linnéa samt en mindre lampa bakom Linnéa som var riktad mot bakgrunden, på så vis är hela Linnéa upplyst och inga skuggor bildas. 
I den andra bilden har jag endast använt mig av en lampa, den var placerad snett bakom Linnéa, så ljuset riktades mot henne lite snett bakifrån. På detta vis bildades en stor kontrast, halva ansiktet syns inte, ljuset når inte dit. Eftersom inga andra lampor fanns blev även omgivningen mörk.
Jag ville ha en stor skillnad mot det vanliga porträttet och det där jag har experimenterat med ljuset, därför bestämde jag mig ganska snabbt för att ta bort de flesta lampor och endast ha en kvar. Jag hade även en tanke redan från början när vi fick uppgiften att jag ville ha en spännande bild där personen på bilden lyses upp på detta sätt.
 
Ögonen är viktiga i denna bild, det var viktigt när jag fotade att jag fick en bra bild där ögonen var skarpa. Man ser att Linnéa är fokuserad på något, men vi vet inte riktigt vad, omgivningen avslöjar inget.
Jag ville ha en känsla av att hon är stark och vill framåt. Det är mörkt omkring men Linnéas halva ansikte lyses upp, vi kan se att hon ser något, hon blickar framåt men vi vet inte riktigt mot vad. Att bara Linnéa syns gör att vi fokuserar på henne och vill förstå vad hon har att säga. 
 
Den första bilden gick ganska snabbt att få fram, jag använde mig av auto för att få fram en bra exponerad bild. Den andra bilden var dock lite svårare att få till, när jag skulle fota blev nämligen hela bilden mörk, jag testade at ändra inställningar ett flertal gånger men det var fortfarande helt mörkt. Det syntes inte något i bilden först jag hade en ganska lång slutartid, jag använde mig av slutartid 1/10  och bländartal 5 i denna bild. Då var jag givetvis tvungen att använda stativ. Till slut fick jag fram en bra bild, den var så pass mörk som jag ville ha den men att Linnéa ändå tydligt syns, även om hon är skuggad.
 
Jag redigerade båda bilderna i Photoshop, den första bilden fick jag jobba ganska mycket med, den var från början väldigt grå och tråkig, den såg även lite oskarp ut fast att jag hade varit noggrann med att fokusera rätt när jag fotograferade. 
Jag ändrade i kurvor, ökade mättnad och kontrast samt ökade skärpan i oskarp mask.
Den andra bilden redigerade jag knappt alls, jag ökade mättnaden lite för att få en varmare bild samt målade vänstra hörnet lite svart med pensel där det inte var helt svart.
 
Jag tycker detta var väldigt roligt; att få vara ganska fri och leka lite. Jag hade en idé att utgå ifrån i den andra bilden och jag fick även den bild jag önskade, det gick bra! Jag känner att jag lyckades få fram den rätta känslan i den andra bilden, jag ville att den skulle berätta något. 
Den första är jag också ganska nöjd med, Linnéa är placerad i mitten av bilden och den är bra exponerad. Egentligen det enda jag förväntade mig av en sådan typ av bild. 
 

Uppgift 8 - Surrealism

 
I denna uppgift har vi fått jobba med att skapa en surrealisitisk bild. Jag hade svårt i början att komma på en idé, jag satte rätt länge och sökte inspiration från nätet och skissade på en plan. Jag ville ha en ganska enkel bild, med inte så mycket innehåll, inte en massa detaljer o.s.v., men jag ville ha en noggrann och välgjord bild. Eftersom jag ville ha fokus på motivet och inte ville ha en bakgrund som bidrog till att berätta något valde jag att ha en vit bakgrund. 
 
Jag fick min inspiration från dessa två bilder: 
 
Jag fastnade snabbt för den sista bilden, jag bestämde mig då för att jag ville ha ett självporträtt, men där ansiktet var upp och nedvänt. Jag ville ha något mer i bilden och bestämde mig därför för att ha med min hand också, och att min ansikte skulle sitta fast i handen, att ansiktet växer upp från den. 
Min skiss såg ut såhär:
 
Jag hade från början tänkt att bara ögon, näsa och mun skulle vara upp och ned, men att ansiktet var åt rätt håll. Under arbetets gång blev det ändringar i planen, när jag satt och redigerade i Photoshop så var det först och främst svårt att få till så att det såg snyggt ut, men sedan ville jag istället ha det på detta viset istället. Jag tyckte det blev en snygg effekt, det ser ut som att ansiktet är indelat i fyra delar, samtidigt som mitt ansikte sträcker sig åt två håll, uppåt och nedåt då munnen och näsan både är åt rätt håll samt upp och ned.
 
När planeringen var klar och jag hade klart för mig hur jag ville ha min bild satte jag igång att fotografera i studion, jag fotograferade med auto, jag ville ha en bra exponerad bild och skulle inte ha en speciell effekt, utan ett självporträtt rakt framifrån samt ett foto på min hand med ljus riktat rakt på. Jag fotograferade alltså i medljus med direkt ljus, i normalperspektiv samt vad jag skulle kalla det närbild.
När jag hade lagt över bilderna i datorn insåg jag att jag var missnöjd, jag kom på att det inte var en bra idé att ha utsläppt hår samt att jag hade en blus som inte skulle passa in i bilden. Jag tror jag var lite för snabb med att komma igång med fotograferandet och fotade heller inte klart tills jag blev nöjd. Jag ville ju ha en ganska "naken" bild, och inte med kläder som fångade ögat och tog uppmärksamhet. Jag bestämde mig därför för att fotografera hemma istället, med uppsatt hår samt med ett linne på mig istället. Hemma blev det istället att jag fotade i sidoljus, jag ville stå framför min vita vägg och där det var tommast, där jag inte hade så mycket saker bakom mig, solen lyste då in från fönstret från sidan, jag tänkte att det kunde bli lite roligare än med bara ljus från en lampa rakt framifrån, bilderna blev lite roligare och effektfullare och inte lika platta som de jag tog i studion, detta bidrog också till att ansiktet tydligare ser ut att vara markerad i fyra delar. I övrigt fotade jag på samma sätt som i studion. Denna gång blev jag betydligt mer nöjd och satte mig och redigerade denna bild istället. 
Trots att jag hade haft uppsatt hår blev det svårt att frilägga bilden då lite hårstrån hängde när i allafall, jag bestämde mig för att ta bort dessa slingor som hände ner över öronen. Jag frilade alltså bilden för hand med lasso, det tog ganska lång tid och det var svårt att få det jämnt och fint. Jag fick även ett nytt problem, det blev istället att det blev hår kvar som syntes på axlarna, det såg såklart ganska märkligt ut och jag började försöka att klona bort håret. Detta kom att bli min största utmaning, jag hade varit för ivirg för att komma ihåg att göra ett nytt lager och jobba med kloningen där. Detta gjorde att efter att jag hade jobbat ganska länge med kloningen gick det inte längre att gå tillbaka till hur bilden såg ut från början, jag var inte alls nöjd med hur bilden såg ut, det såg konstigt ut på axeln där jag hade klonat, det såg inte naturligt ut. Jag fick kämpa men till slut blev jag ganska nöjd, genom att hela tiden ta ny information från min hud nära där jag skulle klona bort håret såg det till slut naturligt ut, man såg inte längre att det var klonat. 
 
När jag äntligen var klar med detta frilade jag handen, ett betydligt enklare arbete. Jag använde mig av snabbval, och fick snabbt en bra markering på handen. Jag lade sedan en vit bakgrund bakom handen.
Sedan ville jag se hur det såg ut om jag lade ihop dessa två bilder, hur ansiktet skulle sitta ihop med handen. Här hade jag fortfarande kvar axlarna, men jag märkte då att det inte blev så bra. Jag bestämde mig tillslut för att ta bort dem, att endast halsen skulle sitta ihop med handen. Axlarna som jag hade kämpat med var härmed inte med i bilden längre. Först kändes det ganska frustrerande, att jag hade jobbat så länge endast i onödan, men jag lärde mig ju såklart utav det, nu är jag duktig på att klona! Så helt förgäves var det inte.
 
Efter detta satte jag igång att försöka få det att se snyggt ut, att bara sätta ihop ansiktet med handen ser rätt "inklippt" ut. Jag bestämde mig därför för att klona, genom att hämta information från halsen och klona in det på min hals ser det då ut som att halsen växer ihop med handen. 
 
Nu var det dags för det egentligen stora i bilden, att ansiktet skulle vara upp och ned. Jag duplicerade bilden på mig, vände den ena upp och ned så jag hade den bakom den som var åt rätt håll samt drog ner opaciteten så att jag såg båda bilderna samtidigt. Jag använde mig av omforma fritt så jag kunde dra och flytta på bilden så den passade in mer med den bilden som låg framför. Sedan lade jag en lagermask över den översta bilden och började med pensel måla fram den bilden som låg under, så att jag alltså hade ögon, näsa och mun upp och ned. Detta såg ganska konstigt ut, det blev inte som jag hade tänkt mig då även håret kom fram på min haka så det såg lite ut som skägg. Jag försökte länge men lyckades inget vidare, det var svårare än jag trodde att få det att passa in och se snyggt ut. Jag testade mig fram lite, började att endast måla fram ögon, näsa och mun men inte pannan, på så sätt behöll jag även näsa och mun åt det rätta hållet. Håret kom då heller inte fram och jag fick inget skägg.
 
Efter detta var bilden i stort sätt klar, det enda jag gjorde efter detta var att ändra kontrast och mättnad lite i Photoshop, jag gjorde den lite mörkare då den tidigare var lite åt det orangea hållet. Efter detta var jag helt klar och exporterade den!
 
Min tanke med denna bild är att mitt huvud representerar känslor, att allt kan kännas upp och ned, förvirrat. Det finns olika riktningar som pekar åt olika håll. Att hvuudet sitter ihop med huvudet förstärker den känslan, de hör inte ihop med varandra, det är något som är fel. Bilden ska även uttrycka en sorts rörighet, det är något man inte förstår sig på, allt känns inte självklart.
Jag vill att den ska vara lite mystisk, att den går att tolka på många olika sätt. Det är inte självklart för den person som tittar på bilden, man får fundera lite, beroende på vem som kollar kommer associationerna att skilja sig tror jag.   
 
Jag är nöjd med denna bild, den blev som jag hade tänkt mig, jag ändrade mig ju under arbetets gång såklart, men då fick jag ju en ny idé att utgå ifrån och försöka så gott som möjligt att lyckas med det, och det tyckte jag att jag gjorde. 
Till nästa gång kommer jag att tänka mer på kläder och hår, vad som verkligen blir bäst för bilden, det kan spela en stor roll, och att också göra val som underlättar friläggning av en bild. Och att inte slarva med att lägga på nya lager när man redigerar så klart, nya lager för varje del av redigeringen så att säga!
 
 
 

Uppgift 7 - Bildanalys

Detta är en bild fotad av Peter Gerdehag och är en del av en dokumentär, så kallad Kokvinnorna. Eftersom det är en dokumentär vill Peter berätta människors historia, som egentligen vem som helst som är intresserad kan ta del av. Dessa bilder/denna historia finns bl.a. tillgänglig museum, som på Arbetets museum i Norrköping där jag fick ta del av denna utställning.
 
På bilden syns en kvinna som lutar huvudet mot sin hand, kvinnan är placerad längs fram i bilden och det är hon som är skarp, kvinnan är fotad i närbild, man ser henne från huvudet och ner till bröstet ungefär. I bakgrunden syns en kossa som är oskarp men det går ändå att urskilja att det är en kossa, man ser nästan hela kossan men bakdelen av den täcks av kvinnan. Emellan kvinnan och kossan syns något grönt/brunt/gult som förmodligen är gräs/mossa, det är marken.
Bilden är i färg, färgerna är också ganska markanta, set ser ut som att bilden har redigerats en aning. Ljuset i bilden infaller från vänster och lyser upp kvinnans vänstra sida av ansikte och kropp samt kossan i bakgrunden, höger sida av bilden är därför mörkare, där ljuset inte nås.
 
Kvinnan är det som blicken riktas till först, då hon är skarp och tar upp någorlunda mer plats i bilden än vad kossan gör.
När jag tittar på bilden får jag en känsla av samhörighet. Kvinnan på bilden ser lite besvärad ut, jag tycker inte hon ser glad ut, men ändå ser jag någon typ av hopp i hennes ögon, de utstrålar en klarhet, jag tycker att det är en kontrast mellan hennes rynkiga hy och hennes pigga och klara ögon. Kossan i bakgrunden tycker jag också bidrar väldigt mycket till bilden, det är kossan tillsammans med kvinnan som skapar denna samhörighet. De finns där för varandra, och ändå om kvinnan är gammal och kanske sliten så har hon inte gett upp tack vare att hon har någon, någon att finnas där för och samtidigt finns kossan där för henne. Kossan skapar en trygghet i bilden och troligtvis skapar den en trygghet för kvinnan, så som hon också gör för kossan. 
Jag tror att fotografen Peter har velat fånga denna samhörighet och trygghet som finns mellan dessa, vilken kärlek dessa faktiskt har med varandra. Hur de har det på gården egentligen, det är inte bara en gård med kvinnor och kossor, det finns starka historier att berätta på denna gård också.
 
Självklart går denna bild att tolka på fler sätt än det jag gjorde, att kvinnan står mest i centrum för bilden och att kossan inte betyder nåt särskilt, att kvinnan endast står för en lite negativ och plågad känsla. Ser man inte kossan som en viktig del i bilden kommer bilden att betyda något helt annat än det jag har beskrivit, då är det kvinnan som tolkas och hon går att tolka på många olika sätt. Vissa kanske till och med tycker att hon ser en aning lycklig ut!
 
  
 

Uppgift 6 - Ljus

Medljus utan blixt
Ljuset är riktat rakt på motivet och skapar därför en ganska platt bild utan några former. 
Medljus med blixt
Här har vi två ljuskällor, så kallat blandljus, både solen och blixten, i detta fall tyckte jag att blixten var till hjälp, ansiktet blev inte för ljust vilket det lätt kan bli när man använder blixt, här tycker jag snarare att ansiktet mattas ut när solens ljus får reflekteras av blixten. Det skapar en fin och jämn balans, ansiktet ser inte lika blankt och oranget som med bilden utan blixt. 
Sidoljus utan blixt
Sidoljus innebär att ljuset träffar motivets ena sida, det faller alltså från sidan. Detta skapar skuggor på motivet och kan skapa en ganska intressant bild. Motivet får en mörk och en ljus sida, det är en kontrast.  
Sidoljus med blixt
Med blixt suddas denna kontrast ut en aning, bilden har forfarande en skugga men den är inte lika stark längre. Denna skugga tas upp av blixten och ljusar upp den.
Motljus utan blixt
Motljus innebär att ljuset riktas på motivet bakifrån. Detta gör att motivets konturer ljusas upp av solens ljus, men eftersom ljuset inte når motivets framsida blir motivet skuggat. Detta kan ge en lite harmonisk, mysig känsla när ljuset skapar en fin bakgrund. Samtidigt tycker jag att det kan ge en liten mystisk känsla, motivet blir skuggat och därför mörkt, ljuset pekar ut motivet, vi undrar vad motivet berättar för något!
Motljus med blixt
Här får motivet behålla den uppljusade konturen av solens ljus bakom, men samtidigt blir motivets framsida ljus med hjälp av blixtens ljus. För mig känns det dubbelt, det blir för mycket med ljus både bakifrån och framifrån. Men det kan ju användas om man vill uttrycka en speciell känsla. Motivet får ju verkligen stå i centrum då ljuset pekar mot det, både bakifrån och framifrån.
 
I denna uppgift har vi fått jobba med att fotografera bilder i medljus, sidoljus och motljus, både med och utan blixt. Jag planerade inte uppgiften så mycket utan jag gick ut med Josefine och började fota bara, vi fotade varandra då vi skulle ha porträttbilder. Jag tänkte att denna uppgift handlar inte så mycket om konstnärligt skapande utan mest om att testa på att fota i olika typer av ljus.
Det stora problemet i detta arbete var att bilderna jag fotade med Josefine försvann, eller jag kunde inte hitta dem, de var försvunna från den mapp jag lade in dem i, så jag fick fota om bilderna hemma. Men lektionen veckan därpå hittades bilderna igen men då hade jag ju redan fotat om de, det tog tid helt enkelt då jag inte kunde börja utvärdera bilderna när jag trodde att bilderna var borta, då jag inte hade några bilder.
När jag väl har varit ute och fotat har det gått bra, jag testade mig fram med olika inställningar för att få en bra exponerad bild. Det var lite klurigare att fota med blixt, bilden blev lätt för ljus, men då fick jag ändra slutartiden till en kortare. 
Till de bilder fotograferade utan blixt har jag använt mig av slutartiden 1/160, samt bländare F8, när jag fotograferade med blixt ändrade jag slutartiden till en kortare för att de blev för ljusa annars, då använde jag mig istället av slutartiden 1/250 samt bländare F8.
 
Jag vet inte direkt om jag är nöjd med bilderna. Jag hade ju som sagt inte någon plan för bilderna och hade inte planerat att de skulle berätta något speciellt. Men jag tycker att en bild alltid kan berätta något och det är klart att bilderna inte är uttryckslösa. Jag är ändå nöjd med att jag har lyckats ta bra bilder som visar skillnad mellan dessa olika ljus. Jag har absolut lärt mig någonting utav det, exempelvis att en bild i medljus fotad med blixt kan skapa en balans för ljuset i bilden, motivet får ett fint blandljus riktat mot sig. Om man fotar något i sidoljus och tycker att det blir en för stark skugga kan man lätt lösa det genom att fota med blixt också.

Uppgift 5 - Exponering

I denna uppgift har vi fått arbeta med att fota bilder som är över- och underexponerade.
+5 - Överexponerad
+3 - Överexponerad
+1 - Överexponerad
0 - Normalt exponerad
-1 - Underexponerad
-3 - Underexponerad
-5 - Underexponerad
 
Jag har själv aldrig testat denna funktion på kameran så detta var helt nytt för mig. Eftersom vi helst skulle ha ett motiv med komplementfärger, då det blir tydlig skillnad, tänkte jag att jag helt enkelt bara försöker hitta ett motiv med komplementfärger och börjar testa mig fram. När jag testade första gången blev det ingen skillnad, jag försökte flera gånger med det blev absolut ingen skillnad. Jag testade en andra gång, denna gång utomhus istället då jag tänkte att det var för mörkt inomhus, men det blev fortfarande ingen skillnad. Envist testade jag en tredje gång, och testade mig fram genom att ändra inställningar, tidigare hade jag använt mig av manuella inställningar men jag testade att ställa in den på P, och då blev det skillnad! Jag förstår inte riktigt varför, tycker det verkar konstigt att det inte blir några ändringar när man använder sig av manuella inställningar och då ska helt själv ha kontrollen, men att det blev det med P, som nästan fungerar som Auto men att man tillåts att ändra lite själv.
 
I dessa bilder har jag utnyttjat ljuset i fönstret från solen, solens ljus faller bakifrån, alltså motljus, men träffar inte motivet då det är för kort, fönsterkarmen är iväg för solen.
 
Snögubben på bilderna har olika former, både mjuka och hårda. Men vi får ju ändå intrycket av att snögubben är snäll och rar, den symboliserar en mjukhet trots att den håller i en kantig gran och har en spetsig näsa. Det hårda får inte dominera, och det gör det ju inte i denna bild, snögubbens kroppsform är rund och hatten är rund, samtidigt är inte granen för hård utan den är ju lite rund den också bara att den har kantiga konturer. Att den ler gör att det uttrycks en glädje och då vill man ju gärna samtidigt tro att den är snäll.

Uppgift 4 - Skärpedjup

I denna uppgift har vi fått arbeta med att fota bilder med både kort och långt skärpedjup. 
F5 - Kort skärpedjup
F11 - Långt skärpedjup
 
Jag tycker att denna uppgift har gått bra, jag har inte stött på några större problem. 
Egentligen planerade jag inte uppgiften så mycket, jag kom på ganska snabbt vad jag ville fota, motiv som tydligt kunde visa skillnaden mellan kort och långt skärpedjup. Jag valde två julgranskulor som var placerade bakom varandra, den ena längre bakom den första. Genom detta kunde jag testa att fota först med kort skärpedjup så att julgranskulan i förgrunden är skarp och sedan med långt skärpedjup, som kan nå även den julgranskulan i bakgrunden och fokuserade på den i stället.
 
Till en början var det lite för mörkt i rummet där jag fotograferade, men jag tände en lampa precis vid motiven, riktade från sidan, alltså sidoljus. Jag använde mig inte av blixt då den skulle ha reflekterats i kulorna och gjort sig synlig i den gröna kulan.
 
Jag planerade inte att bilderna skulle berätta något speciellt, men det går ju alltid att tolka en bild på något sätt och redan när jag fotade kände jag en känsla för bilden. De två julgranskulorna symboliserar något tillsammans, trygghet och hjälpsamhet. Det blir ju ännu tydligare när jag använder mig av två stycken bilder. 
I den första är det den rosa kulan som står i fokus, men vi kan ändå urskilja att det finns en grön kula i bakgrunden. Den är viktig fast att den inte står i fokus. Tvärtom gäller också detta i den andra bilden där den gröna kulan är i fokus. De båda kulorna behöver inte vara skarpa för att visa att de båda är viktiga. Den kulan som är oskarp stöttar den kulan som är i fokus. För hade det bara funnits en julgranskula hade det istället symboliserat ensamhet. 
Att motiven är runda skapar ett lugn, det är mjukt och jag tycker det känns tryggt. Hade det varit hårda och kantiga motiv hade vi istället blivit lite skrämda, det är inte lika inbjudande.

Uppgift 3 - Slutartider

Frysa rörelse
Kameraläge S - Slutartid 1/250
Rörelseoskärpa
Kameraläge S - Slutartid 1/2
Panoreringsoskärpa
Kameraläge S - Slutartid 1/2
Inzoomningsoskärpa
Kameraläge S - Slutartid 1/8
 
I denna uppgift har vi fått jobba med olika slutartider, och vad som händer med fotot vid använding av dessa. Uppgiften tyckte jag lät rolig när vi fick den, just panoreringsoskärpa och inzoomningsoskärpa är något som jag inte brukar leka med i vanliga fall när jag fotar, så jag tyckte det skulle bli spännande att få lära mig mer om det. Jag hade inte så stora idéer kring vilka motiv jag ville fota, jag visste att jag ville fota en spårvagn när det handlar om att frysa en rörelse och helst en människa när det handlar om rörelseoskärpa. Resten lät jag inspireras av när jag gav mig ut och fotade. Jag ville vara ganska fri kring uppgiften, jag hade instruktioner om vilka typer av bilder jag skulle ta, resten ville jag skulle "bli som det blir", just för att kunna lära mig mer kring detta område, jag ville testa olika motiv för bilderna, testa mig fram tills jag blev hyfsat nöjd. 
 
Eftersom alla dessa bilder ovan är fotade i dagsljus, när det har varit som ljusast under dagen har jag inte kunnat använda för lång slutartid, då skulle bilderna blivit för ljusa, samtidigt som jag skulle lyckas med att få en rörelse i bilden (förutom den första bilden). Dock lärde jag mig att man inte behöver ha särskilt lång slutartid för att få med mycket rörelse i bilden, även om man kanske kan tro det, det räcker med en halv sekund. 
Alla bilder jag har tagit förutom den sista (inzoomningsoskärpa) tolkar jag som helbilder. Det är motivet som står i centrum, man ser hela motivet, och jag ville inte ha med för mycket runt om, men ändå lite så vi kan förstå var vi befinner oss. Innebandymålet exempelvis är en viktig del av bilden också, den hör ihop med att killen på bilden spelar innebandy, vi förstår att han faktiskt befinner sig på en plan och spelar innebandy. I bilden panoreringsoskärpa valde jag att ha med ganska mycket med ändå, eftersom vi vill ha en bakgrund som "rör på sig", som inte är skarp, det är ju det som gör en sådan typ av bilden, vi känner en känsla av fart, killen på bilden springer. Egentligen borde han vara skarpare, jag fick en annan bild då han är mer skarp men jag tyckte detta gav en bättre känsla då vi verkligen ser att han springer, det gjorde man inte på den andra bilden så då valde jag att ta denna bild ändå.
Jag har försökt variera så att inte motivet på alla bilder hamnar i mitten, då jag tycker det är tråkigt, att placera motivet åt vänster eller höger blir oftast intressantare än om motivet hade varit i mitten. Det kan ge en känsla av att vara på väg någonstans, eller att ha varit någonstans, att det finns luft framför eller bakom motivet. I bilden inzoomningsoskärpa ville jag dock att motivet, fågelholken, skulle vara i mitten. Det ger en bättre känsla av att omgivningen fångar motivet, det sugs in och träffar mitten.
 
Jag har haft problem under arbetets gång, det har tagit mig ganska lång tid att få ihop dessa bilder. Kameror har krånglat och jag har inte fått till bilder som jag har känt mig nöjd över. Jag hade svårt att hitta ett bra motiv till rörelse- och panoreringsoskärpa. Men till slut fick jag till det, jag fick ta min egna kamera istället och fotade hemma, då det var kameran i skolan som krånglade, alla bilder blev ljusa oavsett vilka inställningar jag gjorde. Motiv till rörelse- och panoreringsoskärpabilderna fanns där helt plötsligt, vilket jag blev väldigt glad över då jag kunde ta tillfälle i akt och fota dessa. Jag behövde inte "anordna" bilderna vilket jag trodde först att jag skulle behöva. Allt ordnades till slut helt enkelt, genom att jag inte gav upp utan försökte igen och igen. Det gick bra att fota den första och den sista bilden, bilderna blev bra på bara 3:e försöket kanske, men sedan började det krångla och resten av bilderna tog tid att få till. Men efter att det löste sig flöt resten på bra, d.v.s att jobba vid datorn, redigering o.s.v. Jag behövde inte göra så stora ändringar i Photoshop utan ökade färgintensiteten i bilderna lite och försökte göra panoreringsoskärpabilden lite skarpare genom filtret Oskarp mask, men det blev inte så stor skillnad, och jag ville ju ändå behålla bakgrunden oskarp så det fick bli att motivet också var lite oskarpt. 
 
Jag är ganska nöjd med slutresultatet, jag har ändå kämpat för att få ihop dessa bilder och jag har ändå lyckats med det jag skulle, att lära mig om att fota i olika slutartider. Jag hade som sagt velat att motivet i panoreringsoskärpabilden varit skarpare, men jag försökte många gånger men lyckades ändå inte få den "perfekta bilden", detta var den jag i helhet blev mest nöjd med. För att lyckas bättre nästa gång gäller det att träna, träna, träna, detta är ganska svårt men har man gjort det många gånger går det såklart bättre. Jag hade inte velat göra något annorlunda, jag gjorde mitt bästa! 
Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka på till nästa gång, mer än att låta det ta tid att få till en bra bild, att man inte ska ge upp! För nästa gång jag fotar liknande bilder kommer det säkerligen gå ännu bättre. 
 
Med nästan alla dessa bilder vill jag ge en känsla av fart, att bilden är levande, och det kan man få genom att delar av bilden inte är skarpa. Även om den första bilden är helt skarp och inte har delar som är oskarpa handlar den också om fart, spårvagnen åker, det kan vi se genom att det är luft framför, den är påväg nånstans.

Uppgift 2 - Utställning av Inge Hallberg

I denna uppgift fick vi gå till Stadsmuseet och kolla på utställningen "En bra bild känner man - 60 år med bildjournalisten Inge Hallberg". 
 
(Bilden är fotad av mig på Stadsmuseet)
 
Inge Hallberg
1961
Fotografi
 
På bilden ser vi en ankfamilj som jag anser är påväg att gå över gatan, men som riskerar en fara, då bilar kan komma och köra på vägen. Detta har därför orsakat uppmärksamhet, människor har samlats runt ankorna och försöker komma på vad de ska göra med ankfamiljen. Ankorna kan också vara sjuka av något slag, att det har hänt något med dem, eftersom de två männen på bilden har en vit rock på sig, de kanske ska försöka fånga in ankfamiljen. 
 
Bilden är en totalbild, vi ser hela motivet, som i detta fall både är ankorna och människorna som står runt, vi ser också mycket miljö i bakgrunden, vi kan förstå vart vi befinner oss. Inge har här fotat en bild där ingen av personerna eller motiven är anordnade, det är ett ögonblick som han har fångat, det tycker jag oftast är de bilder som är intressantast, som bär på en verklig historia.
 
Jag tycker bilden berättar att även relativt små problem kan ses som stora, denna ankfamilj tar upp hela bildens uppmärksamhet och även människorna på bildens uppmärksamhet. Jag tycker bilden är ganska gullig, den ger en ganska komisk pch lite lugnande känsla på något sätt, att ankfamiljen kan skapa denna situation som människorna uppenbarligen har svår att lösa, hur ska de lösa detta? Bildens problem kan jämförs med andra problem, och det på något sätt ger mig en bra känsla, fast att detta inte är något stort problem som man kan jämföra och tycker sedan att ens eget problem är litet, utan just att andra problem kan försöka ses på samma sätt som detta. För jag ser denna händelse som sker i bilden som något som går att lösa, det är inte omöjligt.
 
Jag valde denna bild främst för det som jag just beskrivit, vilka känslor bilden gav mig. Sedan är det nog också för att jag tycker väldigt mycket om djur, dem flesta i allafall. Jag tycker ankorna är väldigt söta och drogs därför till denna bild, det var egentligen det som fick mig att gå fram till bilden och titta närmare på den, vad som egentligen fanns på bilden, mer än en söt ankfamilj.    

Uppgift 1 - Bildutsnitt

Totalbild
En glädjefylld bild, med solen som strålar. Jag tycker bilden ger en härlig varm känsla, en känsla av trygghet. Det finns mycket med på bilden, men ändå är den naturlig, jag fångade bilden i farten när jag var ute och gick. 
 
Helbild
En drömmande bild. Det finns något där bortåt. Jag tycker bilden ger en känsla av hopp, att man drömmer sig bort om det man önskar ska ske. Som jag berättar senare tycker jag denna känsla förmedlas genom att det finns luft åt höger.
 
Halvbild
 
Närbild
 
Extrem närbild
 
Grodperspektiv
Cazandra och Linnéa ser små ut eftersom bilden är fotad i grodperspektiv, men ändå är de ju "stora", och jag tycker de ser lite halvcoola ut när de sitter på räcket. Tycker det var en ganska intressant kontrast.
 
Fågelperspektiv
 
Normalperspektiv
 
I denna uppgift har vi fått arbeta med att fotografera bilder med olika bildutsnitt. När vi fick uppgiften tänkte jag att jag ville vara ganska fri kring uppgiften, jag bestämde inte innan vilka bilder jag skulle ta/på vilka motiv. Jag gav mig bara ut och fotade det som jag kände för att fota. Dock när jag väl hade kommit på vad jag ville fota
visste jag ju vad jag ville ta för typ av bilder och fick testa mig fram, Jag "fotade inte lite bara" utan fick jobba lite för att få de bilder jag önskade, jag tog hjälp av Johanna som fick modella lite exempelvis.
 
Jag har fotat mina bilder med Manuell, för att jag vill kunna bestämma exakt hur mina bilder ska se ut. Jag har ändrat slutartid och bländare beroende på om platsen var solig och erbjöd naturligt ljus, eller om jag befann mig på en plats som var ganska mörk. Jag har försökt att utnyttja solen så mycket som möjligt, för att skapa ett fint och naturligt ljus, speciellt när jag vill ha en fin bakgrund som lyses upp av solen.
Jag har komponerat bilderna så att jag så mycket som möjligt endast får med det jag vill ha med på bilden, i vissa fall kommer andra motiv med också, som jag inte kan ta bort, exempelvis stolpen som är med på bilden i normalperspektiv, hade jag gått närmare motivet hade cykelns hjul inte kommit med.
Bilden i helbild samt bilden i normalperpsektiv har jag lämnat luftutrymme åt höger. Jag tycker det gör att bilden berättar någonting, när Johanna sitter i trappen och kollar åt höger vill jag att det ska finnas luftutrymme med på bilden, det ger en känsla av att hon tittar ut och drömmer sig bort, det finns nånting där bortåt. Likadant med bilden på cykeln, det finns luft åt höger. Cykeln har parkerat, efter att varit iväg nånstans, den bär på en historia, det visar luftutrymmet åt höger, det finns nånting bakom cykeln.
 
Från början hade jag tagit bilder tillsammans med Linnéa och Cazandra, eftersom vi trodde att vi skulle fota bilderna i grupp. Det var ett litet problem, eftersom uppgiften egentligen skulle vara individuell. Jag ville ju försöka att bara ha med dem bilder jag tagit då, men jag var inte nöjd med alla jag hade tagit så jag bestämde mig för att ge mig ut och ta några nya. Annars tycker jag att denna uppgift har flutit på bra, det har gått bra för mig att fotografera, jag är hyfsat nöjd med mina bilder. I någon är färgerna inte exakt som jag önskar, som bilden på Johanna i trappen, det var heller inget jag lyckades fixa i Photoshop, färgerna ser lite konstlade ut på något sätt, men det är inget stort fel och jag är ändå nöjd med bilden. 
Till nästa gång vet jag att uppgifter ska vara individuella så jag kommer fota alla bilder själv från början. Jag tror också att jag vill planera lite mer inför nästa gång, exempelvis bestämma vilken plats jag vill testa att ta bilder på. Ha en liten plan på hur jag ska gå till väga i alla fall, det tror jag att jag kan spara lite tid på!
 
Jag har skrivit under några bilder vilket budskap/känsla jag vill förmedla med bilden. 
 

Välkommen till min nya blogg!

Mitt första inlägg.